|
* rvg.prv.pl *
|
|
Umiejętne posługiwanie się konsolą jest cechą każdego doświadczonego gracza. Jest to o wiele wygodniejszy sposób obsługi gry od tradycyjnego menu, które zresztą zawiera jedynie niewielki ułamek możliwości oferowanych przez konsolę. Obecnie każda gra FPP jest wyposażona w konsolę, więc jest to niezbędne narzędzie do jej obsługi.
Jeśli szukasz danej komendy i używasz MSIE, to wciśnij Ctrl+F.
Konsola jest opuszczana domyślnie przy pomocy klawisza tyldy "~". Są za to odpowiedzialne dwa bindy ładowane w pierwszym configu default.cfg. Można oczywiście zmienić klawisz konsoli, podstawiając go do owych bindów we własnym configu. Bindy domyślnie mają postać:
bind ~ "toggleconsole" bind ` "toggleconsole"
Komendy konsoli dzielą się zasadniczo na dwie grupy:
- Commands - komendy tego typu składają się z jednego słowa i do ich wprowadzenia nie jest potrzebna żadna dodatkowa wartość liczbowa, np. quit, map_restart, screenshot. Listę tego rodzaju komend otrzymamy w konsoli po wpisaniu /cmdlist .
- Cvars - komendy te składają się z polecenia i nadawanej jemu wartości, np. cg_drawgun 1, team s, record mojedemo. Ich listę otrzymamy w konsoli po wpisaniu /cvarlist . Komendy te zwykle zaczynają się od:
- cg_ - prawdopodobnie client general
- g_ - game
- cl_ - client
- sv_- server
- s_ - sound
- r_ - render
- m_ - mouse.
Przy wprowadzaniu komendy z konsoli w czasie gry konieczne jest poprzedzenie każdej komendy znakiem slash (/), inaczej to co napiszemy zostanie wyświetlone na ekranach wszystkich graczy jak zwykła wiadomość. Będąc w głównym menu przed załadowaniem mapy postawienie slash'a nie jest konieczne. Z pomocą przychodzi tu funkcja automatycznego dokańczania komendy - napisanie jakiejkolwiek litery lub kilku liter i późniejsze wciśnięcie Tab wyświetli listę komend zaczynających się od wpisanej litery, już ze znakiem slash. Przykładowo jeśli chcemy napisać sensitivity 4 , to wpisujemy se , wciskamy Tab, a konsola automatycznie dokończy komendę do postaci /sensitivity , postawi spację i będzie oczekiwać jedynie na wprowadzenie wartości.
Quake3 wymienia około 600 komend. Poniżej opisuję ok. 260 najważniejszych, co daje około 40%. Podział na grupy jest umowny i jeśli szukanej komendy nie ma w danej grupie, polecam zobaczyć w innej. Niektóre komendy są zabezpieczone przed zmianami ich wartości i przy próbie ich zmiany konsola podaje wiadomość, że jest to komenda 'cheat protected'. Ze względu na nieprzydatność nie opisywałem tego rodzaju komend. Dotyczą one podstawowych wielkości związanych z zasadami gry, np. g_weaponrespawn określająca czas pojawiania się broni po podniesieniu. Wszystkie komendy dotyczą pełnej wersji Quake3 z Point Releasem 1.30 i każda z nich została sprawdzona.
Poniższe komendy określają gł. klawisze ruchu i większość z nich powinna być oczywista.
+attack |
|
Fire. |
+back |
Idziemy do tyłu. |
bind [klawisz] [komenda] |
Podstawowa komenda przyporządkowująca komendę klawiszowi; zob. też unbind. |
bindlist |
Użyteczna komenda pozwalająca zobaczyć w konsoli aktualnie zbindowane klawisze. |
+button2 |
Use item - teleport i medkit. |
+button3 |
Taunt/gesture - animacja "zwycięstwa". |
+forward |
Idziemy do przodu (prędkość 320ups). |
+left |
Skręcamy w lewo z szybkością określoną w cl_yawspeed. |
+lookdown/-lookdown |
Patrzymy w dół z szybkością określoną w cl_pitchspeed; nie dot. myszy. |
+lookup/-lookup |
Patrzymy w górę z szybkością określoną w cl_pitchspeed.; nie dot. myszy. |
messagemode |
Binduje klawisz wysyłający wiadomości w czasie gry do wszystkich; zob. też say. |
messagemode2 |
Binduje klawisz wysyłający wiadomości w czasie gry tylko do graczy z naszego teamu; zob. też say_team. |
messagemode3 |
Binduje klawisz wysyłający wiadomości w czasie gry tylko do przeciwnika będącego na celowniku; zob. też tell_target. |
messagemode4 |
Binduje klawisz wysyłający wiadomości w czasie gry tylko do gracza, który zranił nas ostatni; zob. też tell_attacker. |
+movedown |
Czołgamy się lub płyniemy w dół, prędkość 80ups; zob. też +speed. |
+moveleft |
Strefujemy w lewo. |
+moveright |
Strefujemy w prawo. |
+moveup |
Skaczemy lub płyniemy do góry. |
+right |
Skręcamy w prawo z szybkością określoną w cl_yawspeed. |
say [text] |
Stosowana w configu komenda wysyłająca zbindowaną wiadomość do wszystkich. |
say_team [text] |
Stosowana w configu komenda wysyłająca zbindowaną wiadomość tylko do członków teamu. |
+scores |
Pokazuje aktualne wyniki i pozycje graczy; default Tab. |
set [variable] [wartość] |
Przypisuje danej komendzie wartość, np. [set rate 8000]; używane w configach, nie w konsoli. |
seta [variable] [wartość] |
Przypisuje danej komendzie wartość i przechowuje ją w q3config.cfg. |
sets [variable] [wartość] |
Przypisuje danej komendzie wartość oraz powoduje, że po wpisaniu komendy serverinfo będzie ona pokazana. |
setu [variable] [wartość] |
Przypisuje danej komendzie wartość oraz powoduje, że po wpisaniu komendy clientinfo będzie ona pokazana. |
+speed |
Komenda strategiczna - kiedy aktywna wyłącza kroki, przez co chodzimy wolniej ("skradamy się"), ale szybciej niż gdybysmy użyli czołgania się; prędkość 160ups . |
tell_attacker [text] |
Szybszy od wymagającego zbindowania messagemode4 sposób wysyłania wiadomości tylko do gracza, który ostatni nas zranił. |
tell_target [text] |
Szybszy od wymagającego zbindowania messagemode3 sposób wysyłania wiadomości tylko do gracza, którego mamy na celowniku. |
toggleconsole |
Binduje opuszczanie/ukrywanie konsoli. |
unbind |
Zdejmuje komendę przyporządkowaną danemu klawiszowi. |
unbindall |
Umieszczona na początku configa czyści wszelkie poprzednie bindy, pozostałe np. po grze naszego kolegi. |
vote [yes/no] |
Odpowiadamy twierdząco lub przecząco na zadane głosowanie; zob. też callvote, dział8. |
vstr |
Uruchamia łańcuch komend określonych poleceniem set; niezbędny przy pisaniu skryptów. |
wait |
Wymusza przerwę 0.1s między kolejnymi komendami; używany przy pisaniu skrytpów. |
weapnext |
Zmieniamy broń na następną dostępną. |
weapon [1-9] |
Przerzucamy się na daną broń; 1-gauntlet, 2-mg, 3-ssg, 4-gl, 5-rl, 6-lg, 7-rg, 8-pg, 9-bfg. |
weapprev |
Zmieniamy broń na poprzednią dostepną. |
+zoom |
Kampujemy z raila. |
centerview | |
Natychmiast przywraca widok do poziomu linii horyzontu, czyli patrzymy prosto przed siebie. |
clear |
Czyści bufor konsoli, usuwa cały tekst. |
cmdlist |
Wyświetla listę wszystkich komend typu command. |
configstrings |
Wyświetla pewne informacje o serwerze. |
cvarlist |
Wyświetla listę wszystkich komend typu variable. |
cvar_restart |
Przywraca wszystkie domyślne wartości komend typu cvars. |
gamedate |
Wyświetla datę wydania gry albo Point Release'a. |
gamename |
Pokazuje nazwę katalogu roboczego quake'a - baseq3; można zmienić. |
god |
Włącza/wyłącza nieśmiertelność, jeśli mapa była załadowana poleceniem devmap. |
imagelist |
Wyświetla listę załadowanych plików graficznych mapy. |
in_restart |
Restartuje główny engine quake'a, pomocne przy wprowadzaniu niektórych komend. |
kill |
Popełniamy samobójstwo. |
localservers |
Wyszukuje serwery lokalne, nawet w czasie gry. |
meminfo |
Wyświetla informacje o stanie pamięci, zob. też com_hunkmegs, dział1. |
modelist |
Wyświetla dostępne rozdzielczości ekranu; zob. też r_mode, dział7. |
modellist |
Wyświetla listę modeli 3d, w tym także broni i przedmiotów. |
noclip |
Włącza/wyłącza przechodzenie przez ściany, kiedy mapa jest załadowana poleceniem devmap. |
path |
Wyświetla katalog roboczy quake'a i listę załadowanych paków. |
quit |
Wychodzi do windowsa. |
screenshot |
Ściąga zdjęcie ekranu do pliku screenshots\shot000#.tga. |
sizedown |
Zmniejsza rozmiar ekranu o 10%. |
sizeup |
Zwiększa rozmiar ekranu o 10%. |
skinlist |
Wyświetla listę załadowanych skinów. |
soundlist |
Wyświetla listę załadowanych dźwięków wav. |
version |
Wyświetla wersję gry. |
Pozostałe komendy mają charakter cvar. W nawiasie kwadratowym podaję możliwe wartości w trzech wariantach: [0/1] - dozwolone jedynie zero i jeden, [1-10] - dozwolony zakres i [] - dozwolona każda wartość rzeczywista. Poza nawiasem podaję wartość domyślną.
cg_autoswitch [0/1] 1 | |
Powoduje, że po podniesieniu broni zostanie ona automatycznie przełączona. |
cg_bobpitch [] 0.002 |
Zwiększenie powoduje kołysanie się na boki; przy 0.002 nie odczuwa się efektów działania. |
cg_bobroll [] 0.002 |
J/w. |
cg_bobup [] 0.005 |
J/w. |
cg_brasstime [] 1250 |
Określa czas renderowania elementów dynamicznych. np. łusek z shotguna (ms). |
cg_crosshairhealth [0/1] 1 |
Wyłącza zmianę koloru celownika (na żółty i czerwony) przy niskim health. |
cg_crosshairsize [] 24 |
Określa wielkość celownika. |
cg_draw2d [0/1] 1 |
Wyłącza HUD, podobnie jak cg_drawstatus. |
cg_draw3dicons [0/1] 1 |
Zamienia ikony broni, armora i modelu w HUD'zie na 2d. |
cg_drawammowarning [0/1] 1 |
Wyświetla ostrzeżenie o kończącej się amunicji. |
cg_drawattacker [0/1] 1 |
Wyświetla w prawym górnym rogu postać gracza, który ostatni nas zranił. |
cg_drawcrosshair [0-6] 4 |
Wyłącza celownik [0] lub określa jego rodzaj [1-6]. |
cg_drawcrosshairnames [0/1] |
Wyświetla nick gracza po najechaniu na niego celownikiem. |
cg_drawfps [0/1] 0 |
Wyświetla licznik fpsów w prawym górnym rogu. |
cg_drawfriend [0/1] 1 |
Wyświetla żółty trójkąt nad modelem gracza z naszej drużyny w trybie tdm. |
cg_drawgun [0/1] 1 |
Wyłącza wyświetlanie broni. |
cg_drawicons [0/1] 1 |
Wyłącza ikony broni, armora i modelu w HUD'zie, ale pozostawia status. |
cg_drawrewards [0/1] 1 |
Wyłącza pokazywanie medali excellent i impressive. |
cg_drawsnapshot [0/1] 0 |
Wyświetla licznik snapshotów otrzymywanych od serwera; zob. też snaps, dział 10. |
cg_drawstatus [0/1] 1 |
Wyłącza HUD, podobnie jak cg_draw2d. |
cg_drawtimer [0/1] 0 |
Wyświetla upływ czasu w prawym górnym rogu. |
cg_forcemodel [0/1] 0 |
Zamienia wszystkie modele aktualnych graczy na nasz model |
cg_fov [0-160] 90 |
Określa w stopniach kąt widzenia otoczenia; im większy tym więcej widać po bokach. |
cg_gibs [0/1] 1 |
Wyłącza fontanny krwi powstałe nieraz po zabiciu przeciwnika. |
cg_lagometer [0/1] 0 |
Szczegółowy opis tego narzędzia znajduje się w dziale Artykuły. |
cg_marks [0/1] 1 |
Wyłącza znaki powstałe na ścianach po uderzeniu bronią. |
cg_oldplasma [0/1] 1 |
Dot. tylko 1.29 - wprowadza rozprysk kulek plasmy. |
cg_oldrail [0/1] 1 |
Dot. tylko PR 1.29 - wprowadza otoczkę do promienia raila, podobną do tej z q2; zob. też color1. |
cg_rocket [0/1] 1 |
Dot. tylko 1.29 - wprowadza nowy efekt lecącej rakiety. |
cg_railtrailtime [] 300 |
Określa czas renderowania promienia raila. |
cg_runpitch [] 0.002 |
Podobnie jak bobpitch; powinno być równe 0. |
cg_runroll [] 0.005 |
J/w. |
cg_shadows [0-3] 1 |
Wyłącza cienie modeli; działa jeśli cg_marks jest 1. |
cg_showmiss [0/1] 0 |
Wyświetla pewien licznik. |
cg_simpleitems [0/1] 0 |
Wyłącza renderowanie przedmiotów jako modeli 3d i zastępuje je sprite'ami. |
cg_stats [0/1] 0 |
Wyświetla licznik prawdopodobnie klatek jakie wykonał komputer. |
cg_thirdperson [0/1] 0 |
Pokazuje model od tyłu, w stylu Lary Croft. |
cg_thirdpersonrange [] 40 |
Określa odległość z jakiej widoczny jest model, kiedy poprzednia opcja jest aktywna. |
cg_truelightning [0-1] 0 |
W 1.29 i wyższych umożliwia zlikwidowanie opóźnienia promienia lightninga (opcja klienta). |
cg_viewsize [1-100] 100 |
Określa rozmiar ekranu w procentach. |
cg_zoomfov [1-160] 22.5 |
Określa zasięg zoomowania; im wyższa wartość tym bliżej. |
+mlook | |
Komenda określająca rozglądanie się myszką, o mniejszym priorytecie od cl_freelook. |
cl_freelook [0/1] 1 |
Podstawowa komenda określająca rozglądanie się myszką o najwyższym priorytecie. |
cl_mouseaccel [] 0 |
Określa szybkość akceleracji myszki, czyli przyspieszenia podczas szybkiego obrotu. |
cl_showmouserate [0/1] 0 |
Wyświetla aktualny sensitivity. |
in_mouse [0/1] 1 |
Wyłącza mysz. W 1.29 wartość -1 pozwala przywrócić 'wyczucie' myszy do tego z 1.17. |
m_pitch [] 0.022 |
Określa czułość myszy przy ruchu w góra/dół; wpisanie z minusem włącza invert mouse. |
m_yaw [] 0.022 |
Określa czułość myszy przy ruchu w bok; wpisanie z minusem włącza boczny invert. |
sensitivity [] 5 |
Określa czułość myszki. |
play [file_name] | |
Odtwarza dźwięk z katalogu baseq3/sounds. |
s_initsound [0/1] 1 |
Wyłącza całkowicie inicjalizację systemu dźwiękowego. |
s_doppler [0/1] 1 |
Wyłącza efekt świstu lecącej blisko rakiety. |
s_khz [] 22 |
Określa częstotliwość odgrywanych dźwięków; 11, 22 lub 44kHz. |
s_mixahead [] 0.2 |
Określa czas po jakim będą miksowane dźwięki; wraz z s_mixprestep znacznie wpływa na fps. |
s_musicvolume [] 1 |
Określa siłę głosu muzyki. |
s_volume [] 0.7 |
Określa siłę głosu efektów dźwiękowych. |
snd_restart |
Restartuje engine dźwiękowy (wraz z restartem mapy, jeśli załadowana). |
stopsound [file_name] |
Zatrzymuje odgrywany właśnie dźwięk. |
Komend graficznych typu r_ jest bardzo dużo i większość z nich jest raczej skomplikowana (np. r_ext_compiled_vertex_array) i często 'cheat protected'. Znajomość zasad działania grafiki 3d i OpenGla nie jest niezbędna do gry, więc wymieniam tylko kilka najważniejszych.
com_maxfps [] 85 | |
Określa maksymalną ilość fps, jakiej będzie używał quake. |
gfxinfo |
Wyświetla informacje o składnikach graficznych mapy. |
r_customaspect [0/1] 1 |
Wyłącza określenie własnej rozdzielczości przy pomocy r_customwidth i r_customheight. |
r_customwidth [] 1600 |
Określa własną szerokość ekranu; r_mode musi być -1 i r_customaspect 1. |
r_customheight [] 1024 |
Określa własną wysokośc ekranu; r_mode musi być -1 i r_customaspect 1. |
r_drawsun [0/1] 0 |
Renderuje słońce, kiedy r_fastsky jest 0. |
r_dynamiclight [0/1] 1 |
Wyłącza efekt oświetlania pomieszczenia przez lecącą rakietę, granat i łuski mg. |
r_fastsky [0/1] 0 |
Wyłącza niebo. |
r_fullscreen [0/1] 1 |
Uruchamia grę w oknie. |
r_gamma [] 1 |
Określa jasność. |
r_ignoreglerrors [0/1] 1 |
Powoduje zatrzymanie uruchamiania po błędzie systemu OpenGl. |
r_lightmap [0/1] 0 |
Włącza dość ciekawy, ale brzydki efekt graficzny. |
r_lodbias [] 0 |
Określa pewien rodzaj detalu graficznego; 0 największy. |
r_mode [] 3 |
Określa rozdzielczość; 3 to 640*480, im wyżej tym większa. |
r_noportals [0/1] 0 |
Wyłącza widok po drugiej stronie portalu. |
r_overbrightbits [] 2 |
Może służyć obok r_gamma do regulacji jasności. |
r_picmip [0-8] 0 |
Określa maksymalny rozmiar tekstur; 8 okropnie brzydko. |
r_primitives [-1-2] 0 |
Określa pewien tryb renderowania. |
r_railcorewidth [] 16 |
Określa szerokość początkowego odcinka promienia raila. |
r_railwidth [] 128 |
Określa szerokość głównego promienia raila. |
r_railSegmentLength [] 32 |
Określa jeszcze jeden parametr wielkości promienia raila. |
r_subdivisions [1-999] 4 |
Określa pewien tryb renderowania krzywych. |
r_vertexlight [0/1] 0 |
Całkowicie wyłącza dynamiczną grafikę. |
vminfo |
Wyświetla dość szczegółowe informacje o załadowanym kodzie gry. |
capturelimit [] 8 | |
Ilość flag kończąca rozgrywkę trybu ctf; niższy priorytet od ui_ctf_capturelimit. |
clientinfo [client_name] |
Wyświetla nieco informacji o danym kliencie; podobnie do dumpuser. |
clientkick [client_id] |
Wyrzuca z serwera gracza o danym numerze id (uzyskiwanym przez /status); dot. PR 1.27 i wyższych. |
devmap [map_name] |
Ładuje mapę w taki sposób, że można na niej użyć komend cheatowych; zob. też sv_cheats. |
dmflags [0/8/16/32] 0 |
8 - wyłącza falling damage, 16 - blokuje fov, 32 - wyłącza kroki; można sumować. | dumpuser [user_name] |
Wyświetla nieco informacji o danym graczu; podobnie do clientinfo. |
fraglimit [] |
Określa górny limit fragów kończący rozgrywkę; ma niższy priorytet niż ui_xx_fraglimit. |
fs_game [mod_dir] |
Uruchamia mod. |
g_allowvote [0/1] 1 |
Wyłącza głosowanie na serwerze. |
g_banips [IP] |
Banuje dany IP, jeśli g_filterban jest 1. |
g_dowarmup [0/1] 1 |
Wyłącza rozgrzewkę; zob. też g_warmup. |
g_filterban [0/1] 1 |
Podstawowa komenda umożliwiająca banowanie graczy; zob. też g_banips. |
g_forcerespawn [] 20 |
Określa czas, po jakim gracz automatycznie odżyje po śmierci (dot. tylko serwera). |
g_friendlyfire [0/1] 0 |
Kiedy równe 1, to nie zranimy członka naszej drużyny. |
g_gametype [0-3] 0 |
Określa tryb gry; 0-ffa, 1-1v1, 2-tdm, 3-ctf. |
g_gravity [] 800 |
Określa siłę grawitacji; nie jest cheat protected. |
g_knockback [] 1000 |
Określa wielokrotność współczynnika odrzutu po otrzymaniu obrażeń; nie jest cheat protected. |
g_log [file_name] games.log |
Określa nazwę pliku logującego gry q3 do późniejszych analiz; zeby wyłączyć trzeba użyć "". |
g_maxgameclients [] 0 |
Określa maksymalną ilość graczy mogących grać jednocześnie ffa, pozostałym wymusza spectacing. |
g_motd [message] |
Wyświetla wiadomość pojawiającą się na ekranach graczy w czasie ładowania mapy. |
g_quadfactor [] 3 |
Określa wielokrotność zwiększenia siły broni na quadzie. |
g_password [] |
Określa hasło potrzebne do połączenia się z serwerem; klient musi również określić komendą password. |
g_speed [] 320 |
Określa szybkość poruszania się; nie jest to opcja 'cheat protected' (dot. tylko serwera). |
g_spskill [1/5] 2 |
Określa domyślny skill botów w trybie SinglePlayer. |
g_spvideos [] |
Dopisanie "\tier8\1\tier1\1\tier2\1\tier3\1\tier4\1\tier5\1\tier6\1\tier7\1\" odblokowuje cały tryb SinglePlayer. |
g_synchronousclients [0/1] 0 |
Synchronizacja klient-serwer; wartość 1 obniża jakość gry, ale jest konieczna dla nagrywania dem; w PR 1.17 komenda ta miała postać g_syncronousclients. |
g_teamautojoin [0/1] 0 |
Wymusza automatyczne przyporządkowanie do teamu po pojawieniu się na serwerze. |
g_teamforcebalance [0/1] 0 |
Wymusza równe rozłożenie graczy w drużynach. |
g_warmup [] 20 |
Określa czas rozgrzewki (sek.). |
kick [player_name] |
Odłącza danego gracza od serwera (dot. tylko serwera). |
map [map_name] |
Ładuje mapę; zob. też devmap, spmap. |
map_restart |
Restartuje mapę na "miękko"; zob. też vid_restart. |
net_port [] 27960 |
Określa domyślny port serwera. |
server# [IP/DNS] |
Umieszcza dany serwer w menu Favorites, gdzie # to numer. |
serverinfo |
Wyświetla nieco informacji o konfiguracji serwera; zob. też systeminfo. |
status |
Wyświetla listę klientów obecnych na serwerze wraz z adresami IP. |
sv_allowdownload [0/1] 1 |
Określa czy serwer pozwala klientom automatycznie ściągać brakujące paki. |
sv_cheats |
Komenda tylko do odczytu - informuje czy na serwerze są aktywne cheaty; zob. też devmap. |
sv_floodprotect [0/1] 1 |
Mówi samo za siebie, ale nie znam zasady działania. |
sv_fps [] 20 |
Określa max liczbę snapshotów/sek., jaką serwer będzie wysyłał do klientów. |
sv_hostname [text] |
Określa nazwę serwera, jaka będzie widoczna w menu klientów. |
sv_killserver [0/1] 0 |
Wychodzi do menu, po czym wartość komendy wraca do 0 (dot. tylko serwera). |
sv_maxclients |
Określa maksymalną ilość klientów, jaka może jednocześnie być na serwerze. |
sv_maxping [] 0 |
Określa maksymalny ping z jakim klient może wejść na serwer; zob. też cl_maxping. |
sv_minping [] 0 |
Określa minimalny ping z jakim klient może wejść na serwer. |
sv_maxrate [] 0 |
Określa maksymalny rate dopuszczalny na serwerze; zob. też rate, dział10. |
sv_privateclients [] 0 |
Określa liczbę klientów, którzy będą mieli zawsze zarezerwowane miejsce na serwerze na hasło. |
sv_privatepassword [text] |
Określa hasło klienta (musi być też na serwerze) w związku z poprzednią komendą. |
sv_pure [0/1] 1 |
Ustawienie serwera, mające na celu uniemożliwienie oszukiwania w grach sieciowych. |
sv_running |
Pokazuje czy na komputerze jest aktywny serwer; komenda tylko do odczytu. |
sv_timeout [] 200 |
Określa czas (sek.), jaki potrzebuje serwer, żeby przerwać żądanie klienta o połączenie. |
sv_zombietime [] 2 |
Określa czas (min.) po jakim zostanie odłączony klient, który "zawisł" z powodu utraty połączenia. |
systeminfo |
Wyświetla nieco informacji o serwerze; zob. też serverinfo. |
timelimit |
Określa czas po upływie którego nastąpi zakończenie rozgrywki; ma niższy priorytet od ui_xx_timelimit. |
Bardzo obszerny spis komend związanych z kierowaniem botami w trybach tdm i ctf znajduje się na cdromie z Q3 w katalogu extras\help\botcommands.htm. Tutaj przedstawiam wyłącznie komendy wpływające na ogólne zachowanie botów w każdym trybie, a nie komendy typu rozkazy.
addbot [name] [skill] | |
Dodaje określonego bota na danym skillu. |
bot_challenge [0/1] 0 |
Nieznane. |
bot_enable [0/1] 1 |
Wyłącza boty całkowicie; potrzebny miękki restart. |
bot_groundonly [0/1] 0 |
Powoduje, że boty przestają skakać. |
bot_fastchat [0/1] 0 |
Boty powinny wysyłać wiadomości 'na bieżąco', ale ta komenda chyba nie działa. |
bot_nochat [0/1] 0 |
Wyłącza całkowicie wysyłanie wiadomości przez boty, co likwiduje ich nonsensowne opóźnienie przy tej czynności. |
bot_reachability [0/1] 0 |
Nieznane. |
bot_rocketjump [0/1] 1 |
Wyłącza używanie rocket-jumpów przez boty. |
bot_testichat [0/1] 0 |
Przeprowadza test 'inteligentnych' odpowiedzi bota na słowa kluczowe; jeśli 1, należy wpisać dane słowo, np. "die" i zobaczyć co bot może nam na nie odpowiedzieć. |
bot_testrchat [0/1] 0 |
Jak wyżej, różnica chyba jedynie w wyświetlaniu odpowiedzi bota. |
Eksperymentowanie z poniższymi komendami może poprawić jakość połączenia, nie ma jednak jednej skutecznej kombinacji - zależy od rodzaju połączenia. Więcej można doczytać w dziale Artykuły.
cg_predictitems [0/1] 1 | |
Określa czy serwer (0) czy klient (1) decyduje o tym czy przedmiot został podniesiony. |
cg_smoothclients [0/1] 0 |
Włącza dodatkową predykcję mającą na celu zmniejszeniu efektu 'warpowania' pozostałych modeli na komputerze klienta. |
cl_maxpackets [] 30 |
Swoiste MTU - określa max rozmiar pakietu UDP wysyłanego przez klienta. |
cl_nodelta [0/1] 0 |
Włącza kompresję 'delta' przy połączeniu zdalnym. |
cl_packetdup [0-5] 1 |
Określa ilość zdublowanych pakietów, wysyłanych przez klienta w celu minimalizacji strat pakietów. |
cl_shownet [0/1] 0 |
Wyświetla nieznany licznik. |
cl_showsend [0/1] 0 |
J/w. |
cl_showtimedelta [0/1] 0 |
J/w. |
cl_timenudge [] 0 |
Wymusza opóźnienie w grze - symulacja laga; wartość ujemna zwiększa predykcję klienta przez serwer. |
net_noipx [0/1] 0 |
Wyłącza protokół IPX. |
net_noudp [0/1] 0 |
Wyłącza protokół UDP. |
net_restart |
Restartuje ustawienia sieciowe. |
rate [] 3000 |
Określa szybkość wymiany danych między serwerem a klientem (Bps). |
showdrop [0/1] 0 |
Wyświetla utracone pakiety. |
showpackets [0/1] 0 |
Wyświetla pakiety otrzymywane i wysyłane. |
snaps [] 20 |
Określa liczbę snapshotów (stanów gry) na sekundę otrzymywanych od serwera (dot. klienta). |
callvote [command] | |
Przeprowadza głosowanie, możliwe tematy: map_restart, nextmap, map [map_name], g_gametype [0-3], kick [player_name lub client_nr]; g_allowvote musi być 1. |
cl_cdkey [] |
Określa cd-key, który łatwiej wpisać do configa. |
cl_freezedemo [0/1] 0 |
Zatrzymuje demo dopóki nie zostanie z powrotem przywrócone do 0. |
cl_maxping [] 800 |
Określa maksymalny ping, z jakim browser wyświetli dostępne serwery w menu multiplayer. |
cl_run [0/1] 1 |
Wyłącza always run. |
cl_pitchspeed [] 140 |
Określa czułość ruchu góra/dół komendy +lookup/+lookdown (dział3). |
cl_timeout [] 200 |
Określa czas jaki potrzebuje klient, żeby przerwać próbę połączenia się z serwerem. |
cl_yawspeed [] 140 |
Określa czułość ruchu lewo/prawo komendy +left/+right. |
color [0-7] 4 |
Dot. tylko 1.27 i niższych PR; Określa kolor promienia raila, np. 0-czarny, 4-niebieski, 7-biały. |
color1 [0-7] 4 |
Dot. tylko 1.29 i określa kolor właściwego promienia raila. |
color2 [0-7] 5 |
Dot. tylko 1.29 i określa kolor otoczki raila. |
com_introplayed [0/1] 1 |
Informuje, że filmik wstępny o bohaterskim Sarge'u nie będzie wgrywany przy każdym uruchomieniu. |
condump [file_name] |
Zrzuca zawartość konsoli do podanego pliku. |
con_notifytime [] 3 |
Określa czas pokazywania wiadomości tekstowych na ekranie. |
connect [IP/DNS] |
Łączy się z danym serwerem; zob. też disconnect. |
demo [file_name] |
Odgrywa demo o zadanej nazwie, jeśli plik dema jest w katalogu baseq3/demos. |
dir [directory] |
Pokazuje zawartość katalogu utworzonego po automatycznym rozpakowaniu paków po uruchomieniu gry, np. dir maps. |
disconnect |
Odłącza się od serwera. |
echo [text] |
Może wyświetlić dany tekst po realizacji danej komendy, np. [bind j "+zoom" echo "Jestem kamper!"]. |
exec [config_name] |
Uruchamia config, jeśli plik cfg jest w baseq3; zob. też writeconfig. |
follow [player_name] |
Włącza spectacing na danym graczu. |
give [item] |
Dodaje np. wszystkie bronie [all], powerupy [quad damage], armor [armor] i inne, kiedy mapa jest załadowana komendą devmap. |
handicap [0-100] 0 |
Określa maksymalną ilość healtha po pojawieniu się na mapie. |
headmodel [model/skin] |
Dot. tylko 1.27 i wyższych; określa model głowy, który może być inny niż reszta modelu. |
model [model/skin] |
Określa model, np. major/daemia. |
name [name] |
Określa nick, możliwa zmiana koloru poprzez postawienie ^# przed znakiem, gdzie # to kolor 0-7 (zob. dział Config). |
password [] |
Hasło potrzebne do połączenia się z serwerem jeśli jest chroniony przy pomocy g_password. |
record [file_name] |
Nagrywa demo o podanej nazwie; zob. też g_syncronousclients (dział4) oraz stoprecord. |
reset [cvar] |
Przywraca komendzie typu cvar jej domyślną wartość. |
scr_conspeed [] 3 |
Określa szybkość opuszczania/chowania konsoli; im większa wartość tym szybciej. |
sex [] |
Określa płeć gracza w celach gramatycznych; możliwe male, female. |
spdevmap [map_name] |
Ładuje mapę w trybie SinglePlayer z możliwością cheatów. |
spmap [map_name] |
Ładuje mapę w trybie SinglePlayer. |
stoprecord |
Zatrzymuje nagrywanie dema; zob. też record. |
team [team] |
Możliwe wartości: s (spectacing), p (play), blue, red. |
timedemo [0/1] 0 |
Powoduje, że wgrane demo chodzi najszybciej jak mu pozwala sprzęt, po czym wyświetla średni fps. |
timescale [] 1 |
Określa szybkość odtwarzania dema. |
ui_ffa_fraglimit [] 30 |
Określa domyślny limit fragów dla trybu free for all. |
ui_ffa_timelimit [] 10 |
Określa domyślny limit czasu dla trybu free for all. |
ui_tourney_fraglimit [] 20 |
Określa domyślny limit fragów dla trybu 1v1. |
ui_tourney_timelimit [] 10 |
Określa domyślny limit czasu dla trybu 1v1. |
ui_team_fraglimit [] 0 |
Określa domyślny limit fragów dla trybu tdm. |
ui_team_timelimit [] 20 |
Określa domyślny limit czasu dla trybu tdm. |
ui_ctf_capturelimit [] 8 |
Określa domyślny limit flag dla trybu ctf. |
ui_ctf_timelimit [] 30 |
Określa domyślny limit czasu dla trybu ctf. |
username |
Wyświetla aktualnie zalogowanego użytkownika windowsa. |
vid_restart |
Restartuje mapę na "twardo" (od nowa ładuje). |
writeconfig [file_name] |
Zapisuje do pliku cfg wszystkie aktualnie ustawione bindy i komendy typu cvar. |
Cheaty są często potrzebne jeśli chcemy przetestować coś na botach a nie ma czasu zawracać sobie głowy unikaniem ich rakiet.
sv_cheats [0/1] 1 | |
Komenda tylko do odczytu - nadrzędnie określa, czy można używać cheatów przy pomocy devmap. Domyślnie cheaty są aktywne i nie można ustawić tego parametru na 0. |
devmap [map_name] |
Komenda pozwalająca załadować mapę z możliwością użycia na niej cheatów. Jeśli mapa była załadowana tym poleceniem, to klient będzie widział w czasie łączenia się napis Cheats Are Enabled. |
god |
Włącza/wyłacza nieśmiertelność. |
noclip |
Włącza/wyłącza przechodzenie przez ściany. |
give [item] |
Dodaje przedmiot. Możliwości:
- give all
- give armor
- give battle suit
- give bfg10k
- give flight
- give gauntlet
- give grappling hook
- give grenade launcher
- give haste
- give health
- give invisibility
- give lightning gun
- give machinegun
- give medkit
- give personal teleporter
- give plasma gun
- give quad damage
- give railgun
- give regeneration
- give rocket launcher
- give shotgun
|
Komendy te umożliwiają wyłączenie dowolnego przedmiotu na mapie, jednak muszą być poprzedzone poleceniem 'set', w przeciwnym wypadku konsola zgłosi brak komendy. Nie zostaną one również automatycznie dokończone przez konsolę.
set disable_item_armor_shard 1
set disable_item_armor_combat 1
set disable_item_armor_body 1
set disable_item_health_small 1
set disable_item_health 1
set disable_item_health_large 1
set disable_item_health_mega 1
set disable_weapon_gauntlet 1
set disable_weapon_shotgun 1
set disable_weapon_machinegun 1
set disable_weapon_grenadelauncher 1
set disable_weapon_rocketlauncher 1
set disable_weapon_lightning 1
set disable_weapon_railgun 1
set disable_weapon_plasmagun 1
set disable_weapon_bfg 1
set disable_weapon_grapplinghook 1
set disable_ammo_shells 1
set disable_ammo_bullets 1
set disable_ammo_grenades 1
set disable_ammo_cells 1
set disable_ammo_lightning 1
set disable_ammo_rockets 1
set disable_ammo_slugs 1
set disable_ammo_bfg 1
set disable_holdable_teleporter 1
set disable_holdable_medkit 1
set disable_item_quad 1
set disable_item_enviro 1
set disable_item_haste 1
set disable_item_invis 1
set disable_item_regen 1
set disable_item_flight 1
set disable_team_CTF_redflag 1
set disable_team_CTF_blueflag 1
|
|
Tekst, PHP, HTML: (c) 2000-2003 Rozz
Grafika: (c) 2002 Master
Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej strony nie może być kopiowana w całości lub w częściach i publikowana elektronicznie bez zgody autorów.
|
|
* - tajniki osp dla początkujących i zaawansowanych!
* - 40% komend quake3 z krótkim opisem - dla każdego!
* - zawsze aktualny spis najlepszych polskich serwerów!
|
1v1
- pro-q3dm6
- ztn3tourney1
- pro-q3tourney4
- q3tourney2
tdm
- pro-q3dm6
- ospdm6
- ospdm5
- q3dm14tmp
- cpm4
- q3dm7tmp
- q3dm12tmp
- poq3dm5
|
|
|