NEWSY
ARTYKUŁY
QUAKE3:ARENA
PODSTAWY GRY
MAPY VQ3
MODY
 
A-H
I-Q
R-Z
CPM & CPMA
POINT RELEASE'Y
CONFIG
KONSOLA
OSP
 
KLIENT
SERWER
MAPY
PUNKBUSTER
SERWERY
PLIKI
LINKI
CZY WIESZ, ŻE
SŁOWNIK
KONTAKT
GUESTBOOK
CREDITS
KLAN




* rvg.prv.pl *





 
.    M a p y    v q 3    .


Mapy - opisy i sugestie


Mapy napisane przez Tima Willitsa i resztę załogi id są przykładem najwyższego stopnia opanowania techniki tworzenia miejsc do walki. Przede wszystkim zróżnicowanie - małe, średnie i duże, horyzontalne, wertykalne i mieszane, symetryczne i nieregularne, otwarte i zamknięte, napakowane przedmiotami i ubogie, z wyraźnie zaznaczonymi miejscami strategicznymi oraz swobodne. Wprawne i doświadczone oko zauważy dopracowanie mapy w każdym szczególe - ciągle można nauczyć się jakiegoś triku, który został umieszczony na mapie i tylko czekał na odkrycie - na przykład skok na dm13 ze schodów ya na wyższe piętro po wystającym słupie, skok na dm9 między platformami nad rl, ponad Mgłą Śmierci, możliwość chodzenia po górnych gzymsach na dm12 wokół przestrzeni quada i naprawdę wiele innych - powoduje to, że mapy są nie do znudzenia.
Swojego czasu miałem około 300 map ściagniętych z ich największej wylęgarni - LvL (zob. Linki), ale dosłownie tylko kilka z nich można było porównać z oryginalnymi pod względem stopnia przydatności do dłuższej rozgrywki (ztn3tourney1, hub3tourney1, mapy jude'a). Po prostu są to twory amatorskie, które nie sprastają wymaganiom profesjonalnej gry. Rewelacyjne zaprojektowanie map, zwłaszcza takich jak dm17 czy dm13 jest z pewnością jednym z czynników popularności i nieśmiertelności Quake'a. Jeśli ktoś ma wątpliwości, że mapy Quake'a3 umrą śmiercią naturalną, to niech zobaczy ile remake'ów doczekały się wiecznie młode mapy dm4 z q1 czy dm7 z dooma2...
Dopiero po mniej więcej dwóch latach od pojawienia się gry mapperzy zmienili nieco nastawienie i zaczęło pojawiać się sporo map porządnie przemyślanych do wciągającej i rozwojowej rozgrywki.



Introduction

Q3dm0   -   Introduction

Mapa właściwie nie nadająca się do poważnej rozgrywki z uwagi na niewielką przestrzeń i obecność tylko dwóch broni. Jak nazwa wskazuje ma charakter wprowadzający (w trybie Single Player). Rozkład przedmiotów jest jednak dobry - na jednym końcu pg, na drugim ya, co powoduje, że walka przez krótki okres może być ciekawa. Mapa ta nie jest nawet grana na publicznych serwerach ffa.




Arena Gate

Q3dm1   -   Arena Gate

Mapa jest nawet dość chętnie grana, ze względu na idealną niemal równowagę dwóch głównych komnat - większa z rl i mniejsza z pg oraz ra. Z tegoż powodu przez dłuższy czas można na niej prowadzić interesującą rozgrywkę ze znacznymi elementami strategii. Najlepiej kontrolować pokój z pg - duża przestrzeń czyni tą broń bardziej efektywną w tym wypadku.




House Of Pain

Q3dm2   -   House Of Pain

Mapa raczej rzadko grywana, niewielka, trudna do kontrolowania ze względu na znaczne rozrzucenie przedmiotów. Wygrywa tutaj szybszy gracz a nie lepszy strateg. Cechą mapy jest dynamika gry, właśnie z powodu małej przestrzeni i braku typowych miejsc strategicznych.





Arena Of Death

Q3dm3   -   Arena Of Death

Bardzo rzadko grywana mapa, symetryczna, z wyraźnym centralnym punktem strategicznym w postaci pg/rl i nieopodal ra. W grach 1v1 niemal raz zdobyta kontrola nad powyższym miejscem prowadzi do wysokiego zwycięstwa, ponieważ przeciwnik ma jedynie do dyspozycji gl i ssg. Z drugiej strony w grach ffa, ostrzeliwanie gl'em centralnego miejsca jest bardzo skutecznym sposobem nabijania fragów. Jest to jedyna mapa, na której na przemian pojawiają się bronie.




The Place Of Many Deaths

Q3dm4   -   The Place Of Many Deaths

Względnie popularna mapa, symetryczna, również z wyraźnym punktem strategicznym wyznaczonym rl'em i ra. Podobnie jak na dm3, raz zdobyta kontrola jest przy pomocy jedynie pg niezwykle trudna do odzyskania w grach 1v1. Przy ffa, zwłaszcza z quadem ciężko makreślić sensowny schemat gry. Wadą tej mapy jest mała liczba możliwości taktycznych z/w na dość prostą budowę.




The Forgotten Place

Q3dm5   -   The Forgotten Place

Chętnie grana mapa, nieduża, dość prosta, ale oferująca sporo możliwości. Punkt centralny w postaci rl i ra ma spore znaczenie strategiczne, ale mapa oferuje dość zrównoważony rozkład dużej ilości przedmiotów, dzięki czemu gra jest zróżnicowana i dynamiczna.




The Campgrounds

Q3dm6   -   The Campgrounds

Pierwsza z map turniejowych, najchętniej granych na świecie. Oryginalną dm6 cechuje najbardziej zaznaczony punkt strategiczny ze wszystkich map - w postaci mh, ra i rl. Z powodu istnienia owego punktu obecnie gra się wyłącznie na wersji pro, która jest bardziej zrównoważona. Przed pojawieniem się wersji pro grano na wersji tmp autorstwa Team Abuse (tzw. tmppak). Gra na tej mapie oferuje bardzo dużo możliwości, dlatego jest bardzo chętnie grana zarówno 1v1 jak i tdm, a ostatnio nawet ca. Rozmieszczenie przedmiotów jest nieco inne dla tdm.



Temple Of Retribution

Q3dm7   -   Temple Of Retribution

Niemal kultowa, bardzo chętnie grana mapa w trybie ffa i tdm, na 1v1 jest nieco za duża. Jest dość rozbudowana i bardzo zrównoważona, co powoduje wyrównaną walkę, szczególnie emocjonującą w grze drużynowej, choć częściej jako jedna z czterech jest grana na wersji 'tmp'. Popularność wyniosła z Q3Testa.




Brimstone Abbey

Q3dm8   -   Brimstone Abbey

Średnio popularna mapa, dobra zarówno na 1v1 jak i ffa, dosyć zrównoważona, chociaż rzuca się w oczy punkt z ra pod wodą i pobliskim mh, którego kontrolowanie jest dobrym sposobem na zwycięstwo. Jej poszerzona wersja to q3ctf2. Istnieje także wersja tmp, ale jest bardzo mało znana i prawie nie grana.





Hero's Keep

Q3dm9   -   Hero's Keep

Dość chętnie grywana, typowo symetryczna i bardzo zrównoważona, bogata w przedmioty. Dwie główne komnaty, jedna z rg i ra, druga z mh, rl i dwoma ya, połączone jedynym wąskim przejściem gwarantują przyjemną rozgrywkę, zakrapianą sporą dawką strategii.




The Nameless Place

Q3dm10   -   The Nameless Place

Średnio popularna, symetryczna i raczej zrównoważona, ale kontrola ra może stanowić klucz do sukcesu. Dobra na 1v1 jak i ffa, ze względu na średnie rozmiary. Cechą charakterystyczną tej mapy jest napakowanie armorami. Występuje na niej jeden ra, dwa ya, ładowarka energii i zbroi umieszczona w centralnym miejscu, a każdy gracz spawnuje zawsze z 50 punktami zbroi.




Deva Station

Q3dm11   -   Deva Station

Druga co do wielkości po dm12, więc przeznaczona tylko do ffa i tdm, jednak jest bardzo rzadko grywana. Występują na niej dwa punkty strategiczne, jeden z mh i dwoma powerupami, drugi z rl i ra. Do kontrolowania nadaje się ten drugi. Cechą charakterystyczną jest występowanie na niej dwóch sekretów (zob. Sekrety).



The Dredwerkz

Q3dm12   -   The Dredwerkz

Bezsprzecznie największa mapa ze wszystkich 26 i jedyna na której dostepne są wszystkie bronie, przez co nadaje się wyłącznie do tdm i porządnego ffa. Bardzo rozbudowana, poprzecinana gęsta siecią korytarzy, z wieloma punktami strategicznymi. Chętnie grywa się na niej zwłaszcza tdm, ze względu na olbrzymie możliwości, ale częściej jest grana na wersji 'tmp'.




Lost World

Q3dm13   -   Lost World

Druga z wielkich map, najbogatsza ze wszystkich w przedmioty. Mimo średnich rozmiarów i dość silnej koncentracji w jednym obszarze, możliwości rozgrywki na niej są niemal nieograniczone. Duża ilość trików i sposobów nawigacji sprowadzają grę do coraz to nowych rozwiązań. Obecnie ta mapa nie jest jednak chętnie grana, a już w ogóle nie jest grana wersja pro.



Grim Dungeons

Q3dm14   -   Grim Dungeons

Jest drugą mapą, na której obecny jest bfg, więc jest niechętnie grywana w swojej oryginalnej postaci. Natomiast stanowi ona trzecią pozycję w tmppaku i na wersji 'tmp' jest bardzo chętnie grywana w grach drużynowych z/w na bardzo dobre zrównoważenie gry i spore możliwości.





Demon Keep

Q3dm15   -   Demon Keep

Rzadko grywana mapa ze względu na obecność bfg, po które jednak trzeba skakać z rocket-jumpem i aż czterech paczek amunicji do niego. Nie licząc bfg dość zrównoważona, symetryczna. Ra nie nadaje się do kontrolowania z/w na konieczny rocket-jumping. Mimo średnich rozmiarów dobrze nadaje się na 1v1, zwłaszcza otwiera wiele możliwości rozgrywki w centralnej komnacie z rl. W grach ffa dobrym sposobem na fragi jest zrzucanie granatów na pokój z rl.



The Bouncy Map

Q3dm16   -   The Bouncy Map

Pierwsza z cyklu pięciu otwartych map, chętnie grywana. Ze względu na niewielkie rozmiary i otwartość nie można mówić o kontrolowaniu miejsca, jedynie o kontroli całej gry, którą raz zdobytą dzięki ra ciężko odebrać. Rozgrywka jest bardzo dynamiczna i pełna akcji w powietrzu, jak zresztą wskazuje nazwa.




The Longest Yard

Q3dm17   -   The Longest Yard

Mapa legenda - dzięki obecności w Q3test zdobyła niezwykłą popularność i utrzymuje ją z powodzeniem do dziś. Nie zalicza się jej jednak do map turniejowych, jest grana chętniej w trybie ffa. Najbardziej otwarta ze wszystkich, typowo symetryczna. Dzięki takiemu rozwiązaniu jest na niej non-stop akcja, z tego w przeważającej części w powietrzu. Najważniejszym elementem strategii 1v1 jest niedopuszczenie przeciwnika do rg, który jest tutaj bronią, przed którą nie można się ukryć. Ważnym elementem jest też ra, którego umiejętne podbieranie jest kluczem do utrzymania się przy życiu. Jest to również mapa, na której najchętniej grane są mody klasy instagib.


Space Chamber

Q3dm18   -   Space Chamber

Bardzo rzadko grana mapa, otwarta, symetryczna i niezwykle trudna w nawigacji ze względu na olbrzymią ilość zdradliwych przepaści, którymi jest cała poprzecinana. Nie nadaje się właściwie do dłuższej rozgrywki w żadnym trybie. Bardzo ważnym elementem jest tutaj personal teleporter, który nieraz może uratować od śmiertelnego upadku w próżnię.




Apocalypse Void

Q3dm19   -   Apocalypse Void

Mapa w ogóle nie grywana w żadnym trybie ze względu na niewielką ilość wolnej przestrzeni i trudności w nawigacji. Sensowna rozgrywka wymaga długiej nauki kolejności i zasad poruszania się ruchomych wind. Jest to jedyna mapa na której znajduje się flight.





Powerstation 0218

Q3tourney1   -   Powerstation 0218

Pierwsza z sześciu map turniejowych, jednak nadaje się wyłącznie na rozgrzewkę. Prosta, jednopoziomowa budowa i brak miejsc typowo strategicznych nie pozwalają na dłuższą rozgrywkę. Z powodu bardzo niewielkich rozmiarów gra jest jednak bardzo dynamiczna, a wygrywa szybszy i lepiej posługujący się rl i ssg. Na uwagę zasługują dwa wielkie słupy w kształcie walca, wokoło których walka wymaga pewnej wprawy.



The Proving Grounds

Q3tourney2   -   The Proving Grounds

Trzecia z wielkich map turniejowych granych najchętniej na świecie. Mimo, że dosyć prosta i symetryczna oferuje dynamiczną, a ze względu na bardzo ubogą zawartość przedmiotów, także emocjonującą i zrównoważoną grę. Strategicznym miejscem jest główna komnata z rl, gdzie jest razem 100 armoru i jej kontrolowanie jest podstawą zwycięstwa. Jednak ciężko jest utrzymać dłużej kontrolę z powodu znikomej ilości apteczek. Istnieje wersja pro, która jest jednak grana niezwykle rzadko.



Hell's Gate

Q3tourney3   -   Hell's Gate

Dość rzadko grana mapa, a szkoda, bo ma duże możliwości. Bardzo dynamiczna ze względu na niewielką przestrzeń i symetryczność. Dość uboga w apteczki, więc ciężko utrzymać przez dłuższy czas kontrolę, którą zresztą trudno osiągnąć nad konkretnym miejscem, ze względu na otwartość i zrównoważenie. Wygrywa szybszy i lepiej obsługujący rg.




Vertical Vengeance

Q3tourney4   -   Vertical Vengeance

Ostatnia z wielkich map, jak nazwa wskazuje najbardziej wertykalna ze wszystkich. Posiada niemal nieograniczone możliwości rozgrywki, bardzo dynamicznej i obfitującej w szereg tricków z powodu pionowego rozkładu. Ra jest tu najważniejszym przedmiotem pozwalającym na zdobycie kontroli, która raz zdobyta z reguły utrzymuje się dłużej. Mapa jest raczej uboga w przedmioty, zwłaszcza aptreczki. Efektywna gra wymaga sporej wprawy i połączenia gry w poziomie z grą w pionie, dlatego jej olbrzymie możliwości odkrywa się dopiero po czasie. Wersja pro jest grana dość chętnie, ale podzieliła ona grających na t4 na dwa obozy.



Fatal Instinct

Q3tourney5   -   Fatal Instinct

Najmniejsza i najbardziej dynamiczna z tego powodu mapa. Całą pokrywa półprzezroczysta mgła, stąd nazwa - dlatego efektywna gra wymaga silnie rozwiniętej umiejętności przewidywania ruchów przeciwnika. Olbrzymie znaczenie mają tu też działania zaporowe. Wobec obecności jedynie ya i niewielkiej ilości apteczek, gra jest zrównoważona, szybka i napięta. Podstawowym działaniem strategicznym jest ochrona rl w centralnym punkcie mapy. Nie jest jednak grana specjalnie często. Cechą charakterystyczną jest 50 punktów armoru, otrzymywane zawsze 'na wjazd'.



The Very End Of You

Q3tourney6   -   The Very End Of You

Mapa, na której Xaero zamyka Arenę. Otwarta i symetryczna, nie nadaje się jednak do dłuższej gry ze względu na totalny brak wolnej przestrzeni do manewrowania oraz obecność bfg. Podstawę sukcesu stanowi stopień opanowania rg. Nie ma miejsc nadających się do kontroli. Ciekawostką jest możliwość zgniecenia przeciwnika na platformie z bfg poprzez strzał w czerwony punkt na niebie. Na jej podstawie jest zrobiona mapa q3tourney6_ctf. Na tej mapie jest też bug pozwalający stanąć w powietrzu na niewidocznej kładce.


Krótkie podsumowanie:
  • Wielka Czwórka - dm6, dm13, t2, t4 - mapy najchętniej grane na świecie (przez pierwszy rok w historii q3).
  • Tmp-pak - dm6_tmp, dm7_tmp, dm12_tmp, dm14_tmp - mapy z poprawionym rozkładem przedmiotów, dostosowanym do gier teamowych (obecnie nie gra się tylko na dm6_tmp).
  • Q3Test - dm1, dm7, dm17, t2 - mapy zawarte w pierwszej, niepełnej edycji gry; dzięki niej zdobyły popularność.
  • Pro-mapy - pro-dm6, pro-dm13, pro-t2, pro-t4 - zmodyfkowana Wielka Czwórka, która pojawiła się w PR 1.29f i z której przyjęły się tylko pro-dm6 i pro-t4.


Quake3 ma również kilka map specjalnie zrobionych dla trybu Capture The Flag, których wspólną cechą jest symetrycznośc.
Oczywiście przyjęło się sporo map niestandardowych, na których gra się częściej niż na standardowych. Dla przykładu można podać ztn3tourney1 (omówiony w dziale CPM) i mapy osp grane w grach teamowych.
Znajomość mapy jest bezsprzecznie najważniejszym czynnikiem efektywnej gry. Znajomość tą należy rozumieć szeroko. Uogólniając można stwierdzić, że wygranie kilkudziesięciu godzin na jednej mapie daje podstawy do twierdzenia, że mapę się zna. Jest to jednak pojęcie subiektywne i każdy gracz po innym czasie opanowuje mapę. Można też wyróżnić kilka etapów znajomości mapy. Podstawę stanowi umiejętność natychmiastowej alokacji docelowego przedmiotu z każdego miejsca i wybranie do niego najkrótszej drogi. Dalej poruszanie się tyłem po całej mapie nie zawadzając o ściany - jest to wciąż jednak podstawa. Średni stopień zaawansowania osiąga się z chwilą nabrania umiejętności przewidywania ruchów przeciwnika, a szczytem jest umiejętność wyprzedzania ruchów przeciwnika. Osiągnięcie tego etapu wymaga naprawdę długiego treningu, nie tylko na danej mapie, ale i ogólnego. Z powodzeniem i zazdrością obserwuje się opanowanie tej najwyższej umiejętności na demach ck.fatality'ego, zwłaszcza na t4.



Sekrety - Jajka Wielkanocne


Charakterystyczną cechą produktów id są trudniesze lub łatwiejsze do znalezienia sekrety. Występowały one w każdej poprzedniej grze, dzięki czemu posiadała ona emocjonujący element niedopowiedzenia...
Podobnie Quake3 - choć posiada tylko jeden klasyczny sekret (dm11) ma za to jeszcze kilka tzw. Easter Eggs, czyli miejsc, w których nie ma broni czy przedmiotów w nagrodę za znalezienie, ale są za to ciekawe zjawiska, nie zawsze związane bezpośrednio z grą... Oprócz tego niemal na każdej mapie jest pewien zestaw trików, nie zawsze przydatnych, ale za to często zaskakujących i wydających się niemożliwymi do wykonania. Właśnie owe triki są często przyczyną nieśmiertelności map q3.



Dm11 - występuje na nim jeden klasyczny sekret, zawierający klasyczną rybkę Dopefish. Jak go znaleźć można się dowiedzieć oglądając małe demko. Jest na nim także szybszy sposób dostania się do quada.

Easter Egg - Dm11 demo (27kB)



Dm15 - Głowa jednego z koderów Quake'a3 - Erica Webba.

Easter Egg - Dm15 demo (9kB)





Dm16 - Tak zwany Dust Puppy (pak0.pk3/textures/sfx/dust_puppy2.tga).

Easter Egg - Dm16 demo (21kB)






Dm19 - Jeszcze raz Dust Puppy oraz inne logo.

Easter Egg - Dm19 demo (13kB)





Dm17 - To ciekawostka na dm17 - jak znaleźć się w tym miejscu?

Trik - Dm17 demo (22kB)














Tekst, PHP, HTML: (c) 2000-2003 Rozz
Grafika: (c) 2002 Master
Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej strony nie może być kopiowana
w całości lub w częściach i publikowana elektronicznie bez zgody autorów.
 
Dodaj do Ulubionych

NAWIGATOR

    # Opisy map
    # Sekrety

POLECAMY

* Kurs OSP - tajniki osp dla początkujących i zaawansowanych!
* Konsola Q3 - 40% komend quake3 z krótkim opisem - dla każdego!
* Serwery Q3 - zawsze aktualny spis najlepszych polskich serwerów!

W CO SIĘ GRA

  1v1
- pro-q3dm6
- ztn3tourney1
- pro-q3tourney4
- q3tourney2
  tdm
- pro-q3dm6
- ospdm6
- ospdm5
- q3dm14tmp
- cpm4
- q3dm7tmp
- q3dm12tmp
- poq3dm5