NEWSY
ARTYKUŁY
QUAKE3:ARENA
PODSTAWY GRY
MAPY VQ3
MODY
 
A-H
I-Q
R-Z
CPM & CPMA
POINT RELEASE'Y
CONFIG
KONSOLA
OSP
 
KLIENT
SERWER
MAPY
PUNKBUSTER
SERWERY
PLIKI
LINKI
CZY WIESZ, ŻE
SŁOWNIK
KONTAKT
GUESTBOOK
CREDITS
KLAN




* rvg.prv.pl *





 
.    O s p    .


Część I - Podstawowe informacje

Część II - Opcje klienta

Część III - Opcje serwera

Część IV - Mapy osp


Osp - wstęp


OrangeSmoothie Productions Osp, czyli Orange Smoothie Productions to oczywiście mod do q3. Jednak nie jest to zwykły mod - nie wnosi żadnych zmian do fizyki gry, a jego jedynym celem jest zapewnienie o wiele bardziej poszerzonej i zaawansowanej kontroli nad właściwościami gry niż tej, którą oferuje oryginalny q3a. Możliwości modu są ogromne - wystarczy na przykład porównać menu callvote - q3 poddaje pod możliwość głosowania jedynie kilka najważniejszych ustawień, podczas gdy osp bez mała kilkadziesiąt! Parę najważniejszych nowych właściwości modu wymieniam poniżej, jednak to tylko niewielka część jego możliwości:
  • Silnie rozbudowane menu callvote
  • Rozpoczęcie rozgrywki dopiero po zatwierdzeniu 'ready' (szczegóły konfigurowalne)
  • Znacznie konfigurowalny HUD
  • Multiview - oglądanie graczy z kilku pov jednocześnie oraz viewcam - widok z kamery która podąża za graczem lub akcją
  • System statystyk in-game oraz ex-post - celność, zadane obrażenia, itd.
  • Opcja trenera (coach), który nie gra, ale może pomagać swojej drużynie; także kapitana drużyny
  • Opcja sędziego (referee), który może otrzymać przywileje administratorskie
  • Możliwość banowania także na ksywę
  • Zaawansowany system rotacji map
  • Możliwość manipulacji kolorem skina głowy, ciała i nóg
  • Zaawansowana kontrola nad spectami
  • Nagrywanie dem bez synchronizacji
  • Konfigurowalne sposoby dogrywki
  • Możliwość spauzowania rozgrywki
  • Całkowita kontrola nad przedmiotami na mapie - możliwe dowolne przestawienia i zmiany właściwości
  • Opcja mrugania, efektu fade i zastępowania liter w ksywie; także możliwy każdy kolor
  • Wbudowany tryb Instagib oraz Clan Arena (CA) - na bazie RA3
  • Wbudowany Promode
Te i cały zestaw innych właściwości powoduje niezwykłą elastyczność modu i możliwość dopasowania sobie niemal każdego elementu środowiska gry do własnych potrzeb, czego w żaden sposób nie można by osiągnąć w tradycyjnym q3.
Osp jest jednak modem zaawansowanym, ponieważ większość indywidualnych ustawień wymaga znajomości jego komend. Wierzę jednak, że dzięki tej podstronie każdy bardziej i mniej zaawansowany gracz wyniesie chociaż umiejętność zastosowania podstawowych możliwości modu w praktyce. Obecnie profesjonalną grę utożsamia się właśnie z osp, więc jego znajomość jest niejako następnym po configu i konsoli q3 krokiem w karierze ...
Szefem projektu osp jest Rhea, a strona domowa to: http://orangesmoothie.org .
Przez długi okres, niemal pełne dwa lata twórcy nie mogli się zdecydować na wersję finalną modu. Były dostępne tylko bety, jednak bardzo stabilne. Cechowało je oryginalne nazewnictwo wersji, np. 0.99u3, niepełna kompatybilność w dół i w górę (np. dema) i krótki czas życia, ponieważ nowa beta wychodziła średnio raz na miesiąc. Dzień 14 grudnia 2001 był dlatego dniem dość szczególnym, ponieważ ukazała się długo oczekiwana wersja finalna - 1.0. Można ją ściągnąć ze strony domowej modu, oczywiście za darmo jak każdy mod (wymusza to licencja id). Zawiera ona własny mappak, o którym wspomnę na koniec, który jednak mógł być umieszczony oddzielnie, bo stanowi 80% 45-megowego pliku, co może skutkować niedostępnością u modemowców.
Osp 1.0 składa się z kilku rzeczy - silnika ('modu'), systemu konfigów, mappaku, konfiguratora serwera i analizatora logu. Na silnik składa się zz-osp-pak0.pk3 oraz zz-osp-server0.pk3 a ściślej cgame.qvm umieszczony w tym pierwszym oraz qagame.qvm w drugim i dodatkowo ten sam w katalogu vm. Qagame w paku jest potrzebny tylko do obsługi serwera typu listen (jednocześnie zakładamy i gramy na jednym komputerze), a qagame z katalogu vm tylko do obsługi serwera dedicated. Są to te same pliki, a taka kombinacja związana jest ze stabilnością i usunięciem konieczności ściągania plików z serwera. Zaleca się wręcz, żeby w czasie pracy jednego serwera kasować qagame właściwy drugiemu, ale niezbędne jest to tylko przy pracy serwera dedicated. Dzięki takiemu rozwiązaniu osp jest modem typu server-side-only, czyli do połączenia się z serwerem osp i gry na nim NIE są nam potrzebne żadne pliki modu (nie dotyczy to oczywiście nowych map z osp). Nie posiadanie jednak paka z plikiem cgame.qvm (cgame = client game) może skutkować brakiem dostępu do niektórych możliwości modu. System konfigów jest dość skomplikowany (choć uległ znacznemu uproszczeniu w wersji 1.0), dlatego mod kierowany jest w stronę bardziej zaawansowanych graczy. Zasadniczo nie ma jednak potrzeby ich modyfikowania, jeśli mamy swój własny, klientowski config z ustawieniami osp. Konfigurator serwera to wygodne narzędzie dla graczy, którzy nie lubią się męczyć w notatniku. Analizer logu jak wyczytałem wymaga MySQL i Php, a ponieważ zahacza to o obce mi jak na razie zagadnienia systemów unixowych, więc odłożyłem jego poznanie na później, zwłaszcza, że q3la F.Hausera jest wciąż dobrym analizerem (dział Pliki).
Osp 1.0 współpracuje jedynie z Point Release'm 1.30.

Jeszcze ważne wyjaśnienie dla mniej wtajemniczonych. Osp zawiera wbudowany Promode, podobnie jak CPMA (czyli Promode) zawiera wbudowany Osp. Ta kombinacja dwóch modów jest często źródłem nieporozumień, dlatego wyjaśniam poniżej o co w niej chodzi. Promode jest w osp tylko opcjonalny, stanowi dodatkowy możliwy do uruchomienia tryb; domyślnie mod działa na niezmienionej fizyce vq3. Natomiast CPMA wykorzystuje osp podobnie jak vq3 do bardziej komfortowego zarządzania rozgrywką, ale nie ma to żadnego związku z vq3 (w CPMA można co prawda wyłączyć Promode, ale nie ma to sensu dla graczy tego modu). To taka swoista unia - osp stara się zebrać w sobie wszystkie najpopularniejsze modyfikacje, czyli Instagib, Clan Arena (aka Rocket Arena 3) i właśnie Promode, oferując graczowi wybór i przy okazji udostępnia też siebie również w CPMA, ułatwiając graczom pm rozgrywkę. Kiedy mówi się jednak 'gramy pod osp' z reguły nie ma się na myśli gry w Promode, tylko w oryginalny vq3. Czyli:
  • Baseq3 - oryginalny Quake3: Arena.
  • Vq3 - platforma gry na oryginalnym q3 (baseq3 lub osp z wyłączonym promode)
  • Osp - mod wprowadzający wygodne zarządzanie środowiskiem oryginalnego baseq3; zawiera jako jeden z trybów Promode, domyślnie wyłączony.
  • CPMA - mod opisywany w dziale o tej samej nazwie, zawierający w sobie osp jako element wprowadzający wygodniejsze zarządzanie środowiskiem CPMA; technicznie oferuje możliwość gry w vq3, ale z powodów oczywistych nie jest to praktykowane.
  • Promode - platforma gry wymyślona przez ekipę z promode.org, w którą można grać na CPMA i w osp po włączeniu opcji promode.
Poniżej znajdują się opisy najważniejszych komend osp, najpierw ze strony klienta, później serwera. Ich znajomość jest konieczna, jeśli chcemy wyciągnąć z modu to co naprawdę oferuje. Komendy osp często współpracują z komendami vq3, więc też niezbędna jest znajomość podstaw obsługi configa i konsoli q3.
Wszystkie opisy opierają się na wersji 1.0.




Tekst, PHP, HTML: (c) 2000-2003 Rozz
Grafika: (c) 2002 Master
Wszystkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej strony nie może być kopiowana
w całości lub w częściach i publikowana elektronicznie bez zgody autorów.
 
Dodaj do Ulubionych

NAWIGATOR

    # Osp - wstęp

POLECAMY

* Kurs OSP - tajniki osp dla początkujących i zaawansowanych!
* Konsola Q3 - 40% komend quake3 z krótkim opisem - dla każdego!
* Serwery Q3 - zawsze aktualny spis najlepszych polskich serwerów!

W CO SIĘ GRA

  1v1
- pro-q3dm6
- ztn3tourney1
- pro-q3tourney4
- q3tourney2
  tdm
- pro-q3dm6
- ospdm6
- ospdm5
- q3dm14tmp
- cpm4
- q3dm7tmp
- q3dm12tmp
- poq3dm5